SÄÄNNÖT
ASA AIRSOFT ARENAN YLEISET TURVALLISUUS- JA JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
Nämä turvallisuus- ja järjestyssäännöt koskevat kaikkia ASA Airsoft Arenan asiakkaita.
TURVALLISUUSSÄÄNNÖT
1. Asiakas on itse vastuussa siitä että ASA Airsoft Arenan tarjoamat palvelut sopivat hänelle
ja tarvittaessa varmistaa asian lääkäriltään. Osallistuminen peleihin ja harjoittelu tapahtuu
aina omalla vastuulla. Asiakas sitoutuu käyttämään laitteita ja varusteita niiden
käyttöohjeiden ja mahdollisen opastuksen mukaisella tavalla. Ampuma-alueelle astuessa on
aina noudatettava ohjaajan antamia turvallisuus- ja tekniikkaohjeita.
2. Loukkaantumisvaaran takia alle 16 – vuotias voi harjoitella ja osallistua peleihin
ainoastaan saatuaan siihen vanhempien kirjallisen luvan.
3. ASA Airsoft Arena ei hyväksy doping- tai huumausaineita. Asiakas tai henkilökunta ei saa
käyttää missään muodossa suorituskykyä kohottavaa ainetta (doping – aineet) tai huumeita
lukuun ottamatta lääkärin määräämiä lääkkeitä. Doping – aineiksi luetellaan World
Anti-Doping Agency (WADA) määrittelemät aineet. Tupakointi ei ole sallittua missään ASA
Airsoft Arenan tiloissa. Alkoholin, päihteiden tai Suomen laissa kiellettyjen aineiden
nauttiminen tai tuominen ASA Airsoft Arenan ampuma alueelle on ehdottomasti kiellettyä.
Alkoholin nauttiminen on sallittu vain merkityllä alueella.
4. Alkoholin tai muiden päihteiden vaikutuksen alaisena oleva henkilö poistetaan ASA Airsoft
Arenan ampuma alueelta välittömästi.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT
1. Muiden asiakkaiden häiritseminen on kiellettyä. Erilaisten tuotteiden ja palveluiden
kaupustelu ASA Airsoft Arenalla on kiellettyä ilman lupaa.
2. Valokuvaaminen ilman henkilökunnan lupaa on kielletty ASA Airsoft Arenan tiloissa.
3. Asiakkaan tulee käyttää puhtaita harjoitusvaatteita ja sisäliikuntakenkiä sekä huolehtia
henkilökohtaisesta puhtaudesta ja hygieniasta. Parranajo tai karvojen poisto ei ole sallittua
suihkutiloissa.
4. Asiakkaan tulee ottaa allergikot huomioon käyttämällä hajusteita kohtuudella.
5. ASA Airsoft Arenalta tulee poistua aukioloaikojen puitteissa. Sulkemisaikaan ei saa olla
enää pukuhuoneessa tai ampuma alueella.
6. ASA Airsoft Arena ei vastaa arvoesineiden häviämisestä tai vahingoittumisesta
aiheutuvista vahingoista.
7. ASA Airsoft Areena tarjoaa lukittavat säilytyslokerot harjoittelunaikaiseen käyttöön. Asiakas käyttää kyseisiä lokeroita tavaroidensa säilytykseen. Säilytyslokeroissa ei tule säilyttää arvoesineitä eikä klubi vastaa arvoesineiden häviämisestä tai vahingoittumisesta aiheutuvasta vahingosta. Varusteiden ja vaatteiden jättäminen pukuhuoneisiin tai -kaappeihin yön yli ei ole sallittua.
TURVALLISUUS
1. Itsestäänselvistä asioista johtuen oikeat ampuma-aseet ja terä-aseet ovat kiellettyjä (myös
muidenkin kuin pelinjärjestäjien taholta)
2. Suojalasit ovat pakolliset, koska pelissä käytetään airsoft-pyssyjä. Suojalasien on
suojattava 100% silmät.
3. Airsoft -pyssyn lähtönopeus testataan kronomittarilla, korkein sallittu teho on 1,4J
4. Älä ammu sellaista vastapuolen pelaajaa, jolla ei ole jostain syystä suojalaseja päässä
vaan varoita häntä ja ilmoita tapahtuma pelin järjestäjille
5. Sääntöjen rikkomista seuraa vähintään varoitus ja mikäli varoituksia kertyy useampia
pelaaja voidaan eliminoida pelistä, erottaa pelistä ja/tai kieltää osallistumisesta tuleviin
peleihin.
6. Julkisissa peleissä pelataan semi-only, eli sarjatulen käyttö on ehdottomasti kieletty.
Sarjatulen käyttö on sallittu ainostaan privaatti peleissä tai tiettyinä pelivuoroina.
7. Hätätilanteessa (esim rikkoontuvat suojalasit tai jokin onnettomuus) huutaa kuka tahansa
tilanteen huomaava PELI SEIS, jonka kaikki toistavat. Muut pelaajat jäävät paikalleen aseet
varmistettuna, pelinvetäjän tai henkilökunnan johdolla selvitetään tilanteen vakavuus.
8. Sokkona ampuminen kielletty (esim kulman taakse, tai esteen yli, pelkkää asetta sinne
osoittamalla).
9. Kakkoskerroksesta saa ampua pääsääntöisesti vain sisäpihalle päin. Ei siis esim suoraan
ylhäältä alaspäin sivu- tai takakäytäville.
10. Respawn huoneiden lisäksi takakäytävät molempien joukkueiden puolella on rauhoitettu
pelistä. Vastustajan takakäytävälle ei saa kiertää, eikä sinne saa ampua kulman takaa.
Poikkeuksena tähän "poliisien" puolen kulma josta pääsee heti kulman takaa oviaukosta
labyrinttiin. Tästä saa kiertää ja kulkea labyrinttiin, mutta ei edelleenkään ampua
takakäytävällä.
12. Verkkolasien käyttö on kieletty, mikäli pelaaja on alle 18v. Tarvittaessa henkilökunnalla on
oikeus pyytää suojamaski/lasit tarkistettavaksi.
PELAAJAN ELIMINOINTI PELISTÄ
1. Suora osuma mihin tahansa pelaajan ruumiinosaan aiheuttaa pelaajan eliminoinnin
pelistä. Tämä sisältää osumat pelaajan vaatetukseen, päähineeseen ja varusteisiin jotka
ovat kiinnitettynä hänen kehoonsa ja estävät BB-kuulan osumiseen kehoon normaalisti.
Aseosumia ja osumia varusteisiin jotka eivät ole keho-osuman tiellä ei lasketa.
2. Kimmokkeita ei lasketa osumiksi.
3. BB-kuulat jotka tulevat puskan, nurmikon tai muun ohuen materiaalin lävitse lasketaan
osumiksi vaikkakin niiden lentorata olisi muuttunut.
4. Oman pelaajan osuma Sinuun lasketaan myös.
5. Eliminoitu pelaaja on velvollinen huutamaan "OSUMA!" ja poistumaan eliminoitujen
pelaajien respa paikkalle pitämällä airsoft-pyssynsä korkealla päänsä yläpuolella, jotta muut
pelaajat tunnistavat hänet eliminoiduksi.
6. Eliminoidut pelaajat eivät saa puhua muille pelissä oleville, ennenkuin heidät palautetaan
peliin.
7. Näiden kranaattien käyttö on kielettyä:
-Tainnutuskranaatti(yli 70 dB)
-Hengenvaarallisia kranaatteja
Pelaaja saa osuman, jos kranaatti räjähti 3 metrin säteellä tai kranaatin kuula osui johonkin
kehon osaan
EI FYYSISTÄ KONTAKTIA
1. Pelaajan tai hänen airsoft-pyssynsä tai varusteista pitäminen on kiellettyä.
2. Poikkeuksena on "puukko -eliminointi", joka tapahtuu airsoft-pyssyn piipulla kevyesti
napauttamalla, jolloin pelaaja eliminoituu.
3. Areenan rakenteissa ja kalusteissa kiipeily on kielletty. Poikkeuksena tähän toimiston
pöydät ja kiinteärakenteiset muurit pankin ja labyrintin edessä.
TAUKOJA
1. Kun peli on alkanut, ei peliä keskeytetä muutakuin hätätapauksen vuoksi, kuten pelaajan
loukkaantuminen.
2. Pelaajat jotka eivät voi jostain syystä jatkaa peliä, ilmoittavat "osuman" ja poistuvat pelistä
normaalisti.
3. Pelin aikana tauot on asiakkaan vastuulla. ASA AirSoft Arena ei hyvitä peliaikoja jos
asiakas kuluttaa oma peliaika tauolla
VUOKRAVARUSTEET
1. Käytä vain henkilökunnan antamia lippaita. Omien lippaiden käyttö vuokraaseissa on kieletty.
2. Omien kuulien ja käytettyjen kuulien käyttö vuokraaseissa on kieletty.
3. Älä tee muutoksia vuokravarusteisiin ilman lupaa.
4. Käytä varusteita henkilökunnan antamien ohjeiden mukaisesti.
KÄYTTÄYTYMINEN
1. Pelaajilta odotetaan rehtiä ja ystävällistä käyttäytymistä. Pelaajat jotka eivät osaa
käyttäytyä asiallisesti voidaan erottaa pelistä. Tämä takaa hyvät välit pelaajilla ja pelin
sujuvan toteuttamisen.
2. Noudata pelin sääntöjä.
YLEISIÄ SÄÄNTÖJÄ
1. ASA airsoft arena käyttää punaista ja keltaista tunnusnauhaa. Ota 2 kappaletta mukaan
(vasemmalle ja oikealle kädelle). Jos sinulla ei ole niitä, voit ostaa areenalla (katso
hinta-osio)
Mikäli asiakas rikkoo näitä sääntöjä, käyttäytyy muuten hyvien tapojen vastaisesti tai vahingoittaa tahallisesti ASA Airsoft Arenan omaisuutta, siitä seuraa vahingonkorvausvelvollisuus ja ASA Airsoft Arenalla on oikeus perua asiakkaan voimassa oleva asiakkuus välittömästi.
Mikäli ASA Airsoft Arenan siisteydestä, palvelusta tai henkilökunnasta on huomautettavaa, pyydetään siitä ilmoittamaan välittömästi klubin johdolle. Ajan tasalla olevat yhteystiedot löytyvät www.airsoft-arena.fi.
Kiitos että noudatat yhteisiä turvallisuus- ja järjestyssääntöjämme. Kunnioittamalla niitä harjoittelu ASA Airsoft Arenalla on turvallista ja viihtyisää.
VAKIINTUNEET SÄÄNNÖT PELINVETÄJILTÄ:
(Voimassa useimmissa normaaleissa viikkopeleissä)
1. Kun saavut pelialueelle ja peli ei ole vielä käynnissä, odota keskialueella kunnes
joukkueet on jaettu ja pelimuoto briiffattu. Siirry vasta sitten respawn alueelle. Jos saavut
kesken pelin, siirry "rosvojen" puoleiseen respawn huoneeseen (kulku suoraan käytävän
kautta, vasemmalta), valmistaudu pelivalmiiksi ja odota seuraavaa pelibriiffiä (pelikierros
kestää yleensä max 10min). Ilmoita pelinvetäjälle että saavuit uutena mukaan peleihin.
2. Peli alkaa PELI KÄY huudolla pelinvetäjän toimesta ja sen toistavat kaikki. Peli päättyy
PELI OHI huudolla, jonka toistavat kaikki. Peli ohi huutaa pelinvetäjä kun peliaika päättyy tai
kuka tahansa pelaaja jos pelin objekti on suoritettu.
3. Pelikierroksen jälkeen kokoonnutaan keskelle ja briiffataan seuraava peli, sitten siirrytään
osoitetulle respawnille ja ladataan lippaat ynm valmistautuminen seuraavaan
pelikierrokseen.
4. Kun kaikki joukkueen pelaajat ovat valmiita aloittamaan pelin, painetaan respawn
huoneessa olevaa punaista nappia. Näytöllä näkyy tällöin että joukkue on valmiina. Kun
toinenkin joukkue painaa valmis, alkaa 15 sekunnin lähtölaskenta näytössä.
Areena ei tarjoa pelinvetäjää, vaan tässä toimivat pelaajat itse. Jos paikalla ei ole "vakituisia"
pelinvetäjiä, voi tämän roolin ottaa joku paikalla olevista pelaajista. Tarvittaessa pelinvetäjiä
voi olla useampia. Jos toimit pelinvetäjänä, kunnioita Areenan omia sääntöjä ja pyri myös
vetämään normaalit viikkopelit vakiintuneiden sääntöjen puitteissa. Jos haluat / pelaajat
haluavat näihin poikkeuksia, niistä tulee olla kaikkien paikalla olevien pelaajien hyväksyntä ja
yhteisymmärrys.
Viralliset pelaajat saavat korvausta pelien vetämisestä. Mikäli olet kiinnostunut olemaan
virallisena pelinvetäjänä, olethan yhteydessä ASA:n asiakaspalveluun.
ERIKOISTAPAHTUMISSA VOI OLLA POIKKEAVAT SÄÄNNÖT, JOTKA KYSEISEN PELIN
VETÄJÄ OHJEISTAA. ERIKOISTAPAHTUMIEN SÄÄNNÖT EIVÄT VOI KUMOTA ALUSSA
MAINITTUJA ASA AREENAN OMIA SÄÄNTÖJÄ.